Zamek centralny seat

ciej 90°, istnieją także konstrukcje o mniejszym rozwarciu. Wszystkie osiem tłoków przekazuje siłę nacisku na wspólny wał korbowy1. Niektóre z możliwych kolejności zapłonu dla czterosuwowego silnika V8 to 1-5-4-8-6-3-

Zamek centralny seat

silnik widlasty o ośmiu cylindrach

V8 ? silnik widlasty o ośmiu cylindrach umieszczonych w dwóch rzędach w skrzyni korbowej, kąt rozwarcia między nimi wynosi najczęściej 90°, istnieją także konstrukcje o mniejszym rozwarciu. Wszystkie osiem tłoków przekazuje siłę nacisku na wspólny wał korbowy1. Niektóre z możliwych kolejności zapłonu dla czterosuwowego silnika V8 to 1-5-4-8-6-3-7-22, 1-5-4-2-6-3-7-8 (Ford), 1-3-7-2-6-5-4-8 (Ford), 1-8-4-3-6-5-7-2 (Chevrolet Small Block i Big Block), 1-8-7-2-6-5-4-3 (Chevrolet LS Engine).

W najprostszej postaci są to dwie jednostki R4 dzielące wspólny wał korbowy. Rozwiązanie to dzieli jednak wady mniejszych silników R4 związane z wyważeniem jednostki - wraz ze wzrostem pojemności skokowej wzrastają drgania generowane w związku z siłami drugiego rzędu. Z tego powodu od lat 20. XX wieku stosuje się bardziej skomplikowane wały korbowe z wykorbieniami o dwóch płaszczyznach (z ang. crossplane) wyposażone w przeciwciężary. Dzięki temu motor V8 pracuje płynniej niż V6 będąc tańszym niż V12. Większość silników V8 stosowanych w sporcie samochodowym wykorzystuje jednak płaski wał korbowy (z ang. flat-plane) co pozwala na szybsze przyspieszanie i efektywniejszą pracę układu wydechowego3.

Amerykańskie silniki V8 były używane jako podstawowe jednostki napędowe tzw. "muscle cars" (Chevrolet Chevelle, Dodge Charger), jednak z powodzeniem są wykorzystywane również w pojazdach użytkowych, np. typu pick-up. W Europie silniki V8 są stosowane przez producentów samochodów luksusowych i sportowych: m.in. Aston Martin, Audi, BMW, Ferrari, Jaguar, Mercedes-Benz, Porsche.

Produkcja seryjna silników V8 w USA odbywa się od lat 40. XX wieku do dzisiaj. Większość zbudowana jest pod kątem 90°.
Spotykane kÄ…ty rozwarcia

Najczęściej spotykanym kątem pomiędzy rzędami cylindrów jest 90°. Układ taki sprawia, że silnik cechuje się szeroką i niską budową oraz optymalną charakterystyką zapłonu i generowanych drgań. Występują jednak także inne kąty rozwarcia. W silniku Ford/Yamaha V8 zastosowanym w modelu Taurus SHO występuje kąt 60°. Konstrukcja bazuje na jednostce Duratec V6. Podobnie zbudowane silniki konstrukcji Yamahy stosowane są w samochodach Volvo od 2005 roku. Dzięki węższej budowie mogą one zostać zamontowane poprzecznie do osi nadwozia. Do płynnej i równej pracy wymagane było jednak zastosowanie m.in. wałka wyrównoważającego4. W 2010 roku General Motors zaprezentowało jednostkę Duramax o pojemności 4,5 l i kącie rozwarcia 72°.

Silnik Rover Meteorite powstał na bazie jednostki stosowanej w czołgu Rover Meteor (ta z kolei bazowała na silniku lotniczym Merlin), odziedziczył po niej kąt 60°5. Spotykano także kąt 45° ? wysokoprężna jednostka 567 stosowana do napędu lokomotyw, czy też w wyścigowym pojeździe Miller z napędem na cztery koła (1932)6.

W 1922 roku Lancia wprowadziła silnik V8, w którym kąt rozwarcia cylindrów wynosił zaledwie 14°. Był on krótszy od odpowiadającego mu pojemnością motoru R6, przy czym węższy od typowej jednostki V8. Dzięki zwartej budowie i rozrządzie typu OHC silniki te były lżejsze i mocniejsze od współczesnych im jednostek o podobnej pojemności7.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/V8_(silnik)


Samochód używany czy z salonu?

Polacy coraz chętniej decydują się na zakup używanych aut. Jest to związane przede wszystkim z korzystniejszą ceną samochodów, które miały już jednego lub więcej właścicieli. Nowe auta prosto z salonu to nieraz tak wielki wydatek, że przeciętnie zarabiająca osoba nie może sobie na niego pozwolić. Jedynym rozwiązaniem byłby kredyt na auto, jednak większość osób odrzuca taką opcję z uwagi na konieczność wieloletniego spłacania rat. Z kolei używane auta często są naprawdę w dobrym stanie i można spokojnie z nich korzystać bez przeprowadzania remontów. Wiele aut jest sprowadzanych do Polski zza granicy i te samochody również cieszą się bardzo dużą popularnością wśród kierujących.


Kolekcjonerzy samochodów

Posiadanie wielu starych pojazdów dla sporej części fanów motoryzacji to wielkie marzenie. Aby je spełnić, trzeba jednak posiadać dość znaczny kapitał, który możemy przeznaczyć na tego rodzaju hobby. Stąd też na tego rodzaju pasję nie każdy może sobie pozwolić. Kolekcjonowanie starych samochodów, motocykli czy innych pojazdów to dla wielu osób coś więcej niż zwykłe hobby. Niektórzy są w stanie przejechać niemal pół świata tylko po to, aby nabyć upragniony, bardzo rzadki model pojazdu a dodatkowo zapłacić za niego naprawdę duże pieniądze. Co prawda, kolekcjonowanie starych samochodów może być dość opłacalne na dłuższą metę, jednak większość właścicieli wyjątkowych, rzadkich egzemplarzy danego pojazdu wcale nie chce się z nim rozstać.



© 2019 http://gadzety.gsm.pl/